Hallo,
Ik heb een smalspoor limousine uit 1980 gekocht met kapotte ongeblazen diesel.
Hier ga ik een turbo diesel zonder intercooler inbouwen.
Probleem 1: aandrijfas links zit muurvast, iemand tips?
Verder : hoe zit het met de aandrijfassen, kunnen de bestaande assen in de nieuwe bak?
Het nieuwe blok heeft een waterkoeling onder het oliefilter, is deze koeler noodzakelijk?
Ik heb gelezen dat er verschil zit in de onderste fusees, klopt dit en waar zit het verschil in?
In de linker stuurstang zit een enorme speling op de binnenste kogel, is dit normaal? Ik heb namelijk een bijna nieuwe met net zo n speling.
Alvast bedankt
Erik
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Aandrijfassen zijn verschillend
1 verschil smalspoor breedspoor
2 verschil 4 bak 5 bak .
Hoe bedoel je fuse verschil.
Zit inderdaad verschil in maar ik neem aan dat je de wielophanging niet veranderd.
Dus heb je daar niks mee van doen.
Succes
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het is een vijfbak en het wordt een vijfbak. Mijn bedoeling is de bestaande assen weer terug te zetten.
Ik ga inderdaad de ophanging niet veranderen, maar de fusee rechts is aardig ruim.
Nu het toch los is meteen even vervangen.
Ik heb een aantal gebruikte naven liggen waar vast nog wel ergens een goede opzit.
Als ik weet hoe ik de juiste kan herkennen zoekt het wat makkelijker.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ha!
Da’s die Vert Dryades Limousine met beige leder van René de Winter, nietwaar?
Leuk dat die een nieuw leven begint. Die oliekoeler is wel nodig, dus je moet ook een paar andere slangen aanschaffen.
Oude assen passen gewoon in de ‘nieuwe’ bak.
Vervangen ook even de differentieelkeerringen, anders gaan die later wellicht weer lekken. Dito voor krukaskeerring.
Binnenste spoorstangkogels moeten gewoon strak aanvoelen, bijna nieuw of niet…
Onderste fuseekogels zijn kleiner (diameter van de pen) bij een oude smalspoor CX, dus moet je ook smalspoor fuseekogels kopen als de oude versleten zijn. Ik geloof echter dat dit maar tot 1978 was en dat ze op een 1980 model al een dikke pen hadden.
Oh ja en een andere radiator + koelslangen i.m.v. turbo.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Klopt dat is die van rene.
Dan heb ik inderdaad al nieuwe fusee,s.
Tijdens het knutselen kom je steeds meer tegen
Er staat lhm in de harmonica rubbers van het stuurhuis.
Is het stuurhuis reviseerbaar?
Verder kan ik me bijna niet voorstellen nat de spoorstangeinden slijtage is, er zit aan beide kanten een centimeter speling op.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Speling… is dat met draaiende motor?
Want zonder dat de pomp draait is het logisch dat er speling is.
Stuurhuis…ziehier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216825/
Wel een fiks klusje hoor, maar te doen.
P.S. Wist je dat jouw auto ooit een van de twee pronkstukken op de CX Clubstand was op Autotron Rosmalen? Ik meen ergens in februari 2009.
O wacht, hier is ‘ie al: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/194029/P225/#885936
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Super! Dank je.
Die speling is inderdaad met stilstaande motor (liep hij maar).
Zal het eerst zo maar eens in elkaar zetten denk ik.
Eerst maar eens rijden, dan komen er vast nog wel meer dingen aan het licht.
Die stuurhuisrevisie met een ander stuurhuis erbij is inderdaad niet zo gek.
Denk dat ik dat ook maar zo ga doen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Super! Dank je.
Die speling is inderdaad met stilstaande motor (liep hij maar).
Zal het eerst zo maar eens in elkaar zetten denk ik.
Eerst maar eens rijden, dan komen er vast nog wel meer dingen aan het licht.
Die stuurhuisrevisie met een ander stuurhuis erbij is inderdaad niet zo gek.
Denk dat ik dat ook maar zo ga doen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als je het sneller wilt oplossen, kun je ook een goed stuurhuis nemen van een donor. Eentje die gewoon goed was.
Zo vaak lekken ze namelijk niet…
Maar goed, reviseren, mits zorgvuldig uitgevoerd, is zekerder natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
erikkuiper schreef:Hallo,
Probleem 1: aandrijfas links zit muurvast, iemand tips?
Erik
Op die as zit een ring die hem vast houdt en vaak is het beleid om het ding eruit te krijgen maar als ie eenmaal scheef zit komt er geweld aan te pas.
zie de volgende link
en leuk dat er weer een CX tot leven wordt gewekt
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Wat is het toch ook een draak van een auto zon cx, maar goed als het eenmaal klaar is….
Ik heb nog vier dagen om alles klaar te krijgen voordat de apk verloopt.
Maar volgens mij gaat het lukken.
Voor het leedvermaak even wat ik tot nu toe tegengekomen ben
Fusee r boven en onder
Aandrijashoes r buiten
Motor overleden (maar dat was bekend)
Stuurhuis lek
Radiator lek
Ca 1/2 van alle hydrauliek leidingen slecht
Binnenscherm rechts onder rot
Flexibel stuk uitlaat lek
Stuurkogel l en r
Gelukkig ziet ie er wel erg mooi uit
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
O nog een vraagje;
Het rubber onder de koplampen zit bij mij over de lampen heen zodat de onderste twee centimeter van de lampen afgedekt is.
Dat hoort toch dubbelgeslagen onder het lampglas te zitten????
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
O nog een vraagje;
Het rubber onder de koplampen zit bij mij over de lampen heen zodat de onderste twee centimeter van de lampen afgedekt is.
Dat hoort toch dubbelgeslagen onder het lampglas te zitten????
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
erikkuiper schreef:Wat is het toch ook een draak van een auto zon cx, maar goed als het eenmaal klaar is….
Ik heb nog vier dagen om alles klaar te krijgen voordat de apk verloopt.
Dat wordt fiks doorwerken dan in die vier dagen, als je ook de motor nog moet inbouwen.
Maar vrees niet, je krijgt pas over 2 maanden een bekeuring hoor, dus je hebt nog even.
Anders gewoon even schorsen. Lijkt me iets realistischer.
Overigens kan ik die opmerking van die ‘draak van een auto’ niet geheel plaatsen.
Je wist toch dat je een auto met werk kocht? De punten die je noemt vallen gewoon onder heel normaal achterstallig onderhoud.
Anders had die man haar wel gehouden
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43087
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
La Léo schreef:Maar vrees niet, je krijgt pas over 2 maanden een bekeuring hoor, dus je hebt nog even.
Dat is niet meer zo. Die bekeuring krijg je gelijk! Dus, haal je het niet dan gelijk schorsen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!