1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vervanging deuren cx
citrolee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-09-2008

Gepost: 26 maart 2010 10:22 PM

Het besluit is gevallen. Mijn cx Athéna (1981) wordt dit jaar opgeknapt.
Te beginnen met het vervangen van de portieren, gevolgd door het spuiten van de gehele auto. Tres Beau in Leerdam heeft blijkbaar nog voldoende gave portieren liggen.
Heeft iemand handige tips hoe je de deuren het beste kunt afhangen e.d.? Nog beter, is er iemand in de omgeving nijmegen/arnhem die mij hierbij kan helpen (al dan niet tegen vergoeding)?

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 20 april 2010 09:12 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij kun je het best de scharnierpennen eruit halen. Dan past de nieuwe deur als het goed is direct. Zodra je de complete scharnierplaat losschroefd uit de deurstijl, dan moet je de nieuwe weer compleet afhangen en dat is best een klusje.

Het uittikken van de scharnierpennen is wel een priegelwerkje, aangezien je er niet heel lekker bijkan. Vooral het eerste stuk is lastig. Het blijkt trouwens dat bitjes uit een bittenset precies in het scharniergat passen. Daar kun je net iets beter op tikken dan op de rand van de scharnierpen.

Profiel  
 
renater6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 22-02-2008

- CX 2.0 RE
Gepost: 20 april 2010 11:21 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Je kunt inderdaad het beste de pen van het schernier eruit tikken.

Ik heb dit ooit eens gedaan door in het begin een normale drevel de gebruiken en voor het laatste stuk een zelfde drevel gebogen en en dan door getikt.

Het buigen van die drevel heb ik wel met verhitting gedaan om ‘m “hard” te houden.

Greetzz Renate.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 april 2010 11:29 PM
  [ # 3 ]

Wat je ook nog kunt doen is als de pen er een stukje uit steekt, hier een vise grip op zetten en op de vise grip meppen. Die kunnen daar doorgaans wel tegen.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 20 april 2010 11:57 PM
  [ # 4 ]

Oja, voor je de pen weer terug zet zou ik hem iets afschuinen. Dan heb je hem sneller weer op z’n plek. De gaten van de twee scharnierdelen krijg je namelijk lastig exact gelijk uitgelijnd terwijl je tegen die pen staat te tikken.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 21 april 2010 12:29 AM
  [ # 5 ]

het beginnetje is altijd wat lastiger. ik heb er een uitgeslagen - vervangen door die oude er uit helpen met een scharnierpen van een deur scharnier van een binnendeur, zo´n simpele. die heeft een ronde kop, en past net in dat gat. ging redelijk goed. was alleen bij een Visa. het kan zelfs zijn dat ik die scharnier pen er in heb gelaten. hahahaha.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 21 april 2010 10:58 AM
  [ # 6 ]

Die nieuwe deuren die je er in gaat hangen,moeten waarschijnlijk ook aan de binnenkant gespoten worden.

Volgens mij is het simpeler om de scharnierenboutjes los te halen,schanier overzetten op de nieuwe deur je kan dan over lekker bij.

Nieuwe deur aan de binnenzijde laten spuiten,deur op het gemakje in de auto hangen en afstellen.
Lijkt mij dat een paar boutjes erin draaien wat simpeler gaat dan zo’n scharnier pennetje er in slaan,en dat op een pas gespoten deur.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 21 april 2010 11:02 AM
  [ # 7 ]

Ik heb laatst een deur van m’n CX vervangen. Iedereen zei dat ik beter de pennen er uit kon slaan. Nou, gedaan, en toen paste de nieuwe deur niet meer in de oude scharnieren en moest ik alsnog het onderste scharnier losschroeven en de deur opnieuw afhangen. Als het alleen het onderste scharnier is is dat erg weinig werk overigens.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43114
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 april 2010 11:08 AM
  [ # 8 ]

In alle jaren dat ik met CX’en bezig ben heb ik deuren altijd gewisseld door middel van het losdraaien van het complete scharnier. Dat werkt het netste, en je hebt nooit de verrassing dat een scharnierpen niet meer zou passen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 april 2010 11:55 AM
  [ # 9 ]

Men zal bang zijn voor de boutjes. Die inbussen willen nog wel eens uitlubberen.
Ik maak die altijd los door er de juiste inbussleutel in te zetten en daar eerst een paar flinke tikken op te geven.
Dan schrikt de boel en daarna met beleid losdraaien.

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 21 april 2010 01:09 PM
  [ # 10 ]

Geen enkele deur is gelijk heb ik in de loop van de jaren wel ontdekt.
Opnieuw afhangen van een deur is meestal in 9 van de 10 gevallen wel gebruikelijk…......

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27813
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 april 2010 08:42 PM
  [ # 11 ]

Hoe werkt dat opnieuw hangen of stellen van een deur eigenlijk?

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 21 april 2010 08:50 PM
  [ # 12 ]
Arjan Verkade schreef:

Hoe werkt dat opnieuw hangen of stellen van een deur eigenlijk?

Net zo lang prutsen aan scharnieren en deurvanger tot de deur makkelijk dichtvalt in het slot en mooi glad in de rest van het plaatwerk opgaat. Zo ging het tenminste bij mij.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27813
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 april 2010 08:52 PM
  [ # 13 ]

Ik had toch gehoopt dat er iets meer van een systeem achter zou zitten Wink

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 21 april 2010 11:12 PM
  [ # 14 ]

Als je de boutjes van de scharnierplaat aan de deurzijde netjes los kan krijgen zonder de boutkoppen te vergallen is dat de makkelijkste manier om de deur te verwijderen. De ellende begint pas als je die bouten niet netjes loskrijgt. Je moet dan de spanstiften (scharnierpennen) uit de scharnieren halen. Die pennen kunnen beiden maar in een richting netjes uit het scharnier getikt worden. De bovenste moet naar beneden en de onderste naar boven. Andersom gaat niet netjes omdat ze dan tegen de ronding van de deur aanlopen. Het gaat wel maar je beschadigd de deur er altijd een beetje mee.
De ellende is dat je door de ronding van de deur met een rechte drijver alleen een beetje scheef bij kan. Wil je het echt goed doen dan moet je een dunne pen met schroefdraad einde door de holle spanstift steken als de schroefdraad door de spanstift is schroef je daar een busje met de uitwendige diameter van de spanstift. Steek de handle aan het zojuist geplaatste pennetje en door het vrije einde van de handle met de hand te steunen en er met een hamer dicht bij de spanstift op te slaan trek je de spanstift uit het scharnier.
Doorpin extractor Werkt tadeloos makkelijk zonder enige schade.
Als je deur los hebt kan je de bouten van de scharnierplaat altijd loskrijgen met een slagschroevendraaier eventueel kruipolie en een beetje heet stoken.
Midlock scharnierpentrekker

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 april 2010 11:24 PM
  [ # 15 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik had toch gehoopt dat er iets meer van een systeem achter zou zitten Wink

Dat kan pas als alle deuren precies hetzelfde zouden zijn. Maar dat is helaas niet zo. Kijk maar eens bij elke CX die je ziet. De naden tussen de deuren en spatborden en boven- en onderkant zijn nooit netjes gelijk. Dat is de fabrieksmarge, ben ik bang.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook